понеділок, 4 грудня 2017 р.

Життя у праці для людей


 Золотої осені 2017 року  як данину пам’яті великому Каменяреві селу Ясениця-Сільна благодійний фонд імені Івана Франка , очолюваний Михайлом Кравцем у тісній співпраці із головою Дрогобицької районної ради Михайлом Сікорою та директором Дрогобицької художньої школи Ігорем Шимком здійснили свою давню мрію, зробивши  прекрасний подарунок – пам’ятник – погруддя Івану Франку, надавши нового іміджу школі Франкового краю. Щоденно при вході у школу  він зустрічає дітей, вчителів, батьків із вдумливим поглядом – нагадуванням «Нам пора для України жить» для теперішніх і майбутніх поколінь. Школа отримала могутній імпульс для покращення навчально- виховної  роботи. За це щира дяка учнівського та педагогічного колективів школи, громади села Михайлу Кравцю і всім членам Благодійного фонду, їх меценатам, голові районої ради Михайлу Сікорі, голові ради проспілок освітян району, депутату обласної ради Ользі Грицик, скульпторам пам'ятника братам Сухорським, ведучим свята Осипу Марущаку, Марії Василенко, Івану Сеху і всім, хто прилучився до будівництва памятника та проведення урочистостей з нагоди його відкриття.  
  Сплинуло вісім років, коли такої ж сонячної днини до 153-ї річниці від дня народження І. Франка завдяки праці багатьох людей відкрила двері для ясеницької дітвори довгоочікувана нова школа. Ми отримали новобудову, якій треба було дати життя. Уже можна підвести своєрідний підсумок великої і тривалої праці. День у день спільно з трудовим колективом школи,  батьками, громадою і при великій підтримці керівників  районної влади та відділу освіти завершували будівельні роботи (від повторної каналізації до штукатурних робіт) у цокольному приміщенні школи ( до 700м² ), де розмістили майстерні, гардероби, водоочистку, підсобні приміщення для садка, великий актовий зал, а, головне , висушили основу школи. Своїм найбільшим здобутком  вважаю створення дружнього , справді творчого, жертовного  педагогічного колективу. Паралельно із фізичною  працею наповнювали школу змістом і формою. Через 2 роки здійснили реконструкцію частини першого поверху під дошкільний заклад, здійснили реорганізацію школи у НВК І-ІІ ступеня. З 2011 року прийняли 38 дошкільнят з повним днем перебування. Педагогічні працівники садочку затишно і доцільно, по - сучасному обладнали ігрові та спальні кімнати, фойє та гардероб.  Естетично і змістовно обладнали десять навчаьних кабінетів, методичний кабінет, кабінет інформатики, спортивний зал.
   Завдяки жертовній праці жителя села Олексія Сеньківа та його однодумців обладнали сучасний стадіон для шкільної та сільської молоді. Завдяки сільській раді та районному депутату Степану Костіву утримуємо його, а Чапля Тарас, ентузіаст,  колишній воротар  місцевої футбольної команди, тренує нинішню футбольну команду сільської молоді та учнів школи.
  Сучасне суспільство змінюється доволі швидко, важко прогнозувати навіть найближче майбутнє. Змінюється, оновлюється й перебудовується нині і вся школа.
  Уже кілька років впроваджуємо  окремі ідеї нової української школи, передбачені у новому Законі «Про освіту». Очевидно, для сьогоднішнього випускника  важливо володіти вмінням мислити, здобувати й переробляти інформацію, аналізувати ситуацію, адекватно оцінювати результати, чітко і зрозуміло викладати свої думки, уміти конструктивно взаємодіяти з іншими. Тому на уроках має домінувати ситуація розмірковування, допитливості, пошуку, сумніву.  
Нашим педагогам притаманна внутрішня потреба зростати  професійно. З цією метою створені творчі об’єднання, групи, активна співпраця із методичним кабінетом через семінари , конкурси, конференції, круглі столи.
    Особливого значення надаємно міжпредметній інтеграції навчання (це не нове, воно набуває нового змісту), що дозволяє формувати в учнів цілісну картину світу, уникати  дублювання змісту  предметів та корисно, продуктивно використовувати  навчальний  час, знімати стомлюваність  і перенапруження учнів за рахунок переключення з одного виду діяльності на інший.
. Адже  всі  знання  виростають з одного коріння – навколишньої дійсності , мають між собою зв’язки , а тому  мають вивчатися у зв’язках. Тому, уже починаючи із календарного планування,  вчителі-предметники максимально  продумують, як наповнити  урок  елементами і  фактами інших предметів.
    Маємо певний досвід інтегрованого навчання школярів. Це уроки мислення на природі. Один із найбільш вдалих прикладів  інтеграції різних  видів діяльності , об’єднаних однією метою.  Екологічне та валеологічне виховання школярів  біля сільських потічків, навколишніх лісів, у яких рибалив і збирав гриби  І.Франко. Вчителі звертаються  до творів Івана Франка, у яких відчуваємо синівську любов до рідної природи.
  Дослідницькі проекти вчителів історії, хімії,  фізики, музики, географії, української та іноземної мов «Пам’ятати, відродити,зберегти», «Фіточаї Карпат», «Пізнай свій край», «Франко мовами світу» матеріали яких викладені у фотодокументах і з любов’ю оформлені на стендах у фойє школи.
   Вартий уваги дослідницько-пошуковий інформаційний проект «Зимовий олімпійський рух». Інтегрований урок з основ здоров’я, фізкультури, образотворчого мистецтва, історії, географії «Зимовий олімпійський рух» та позакласний захід «Малі зимові олімпійські ігри», проведені класними керівниками.
   В.О. Сухомлинський говорив, що розум кожної дитини лежить на кінчиках пальців. Тому серед багатьох інших форм інтелекту дитини чільне місце, на нашу думку, займають інтегровані уроки у молодших класах (худ.праця, укр.мова, я і природа, я і суспільство, уроки ліплення, заняття гуртків «Мистецтво витинанки», інсценізація казок, віршів  на прикладі життя І.Франка).
   Маючи  багаті історичні , літературні , мистецькі та освітні  традиції галицького краю, педагоги нашого навчального закладу віддають перевагу національній  системі  освіти , пріоритетом якої є родинне виховання . Ми переконані , що тільки національна школа , збудована на родинних принципах  співжиття , спроможна розвивати творчу особистість учня. Формуємо особистість через призму тісної співпраці з родиною , громадою села  та випускниками різних поколінь. А центром національного виховання  в школі стала Франкова світлиця, створена за порадою і допомогою професора Дрогобицького державного педагогічного університету імені І. Франка Миколи Зимомрі.  На базі світлиці систематично проводяться уроки  та виховні заходи , присвячені творчості І.Франка , пам’ятним датам села, краю та України.
  У ній зібрано цікаві фото та документальні матеріали у двох напрямках (дослідження родоводу І.Франка по лінії батька і матері  , книгозбірня Франкових творів , творів  про Франка , творів письменників рідного краю). Адже І.Франко приділяв велику увагу дітям, школі і освіті  впродовж усього життя. З усіх українських письменників  він зробив найбільший внесок  у літературу про дітей  і для дітей . Книгозбірня налічує біля 500 книг.
    Маємо багато цінних  книжок, подарованих із власними автографами видатних людей Дрогобиччини та поза її межами. Особливо цінні твори Франка, подаровані вчителем-методистом Іриною Глинкою. У Франковій світлиці ми приймали педагогів із батьківщини Лесі Українки, з Харківщини, Луганщини, з республіки Польша; проводили зустрічі із письменниками рідного краю Романом Пастухом, Андрієм Грущаком, Романом Гораком, який презентував свою книгу про село Ясеницю-Сільну. Цікаво провели зустріч із онуком Франка Роландом.
  Триває робота над дослідженням генеалогічного дерева Івана Франка.
   Відродили сокільницький рух у школі. Почуттям городості пройнялися всі, коли на урочистостях відкриття пам’ятника на подвір’ї школи вишикувалось біля півтори сотні соколят – майбутнє нації  із сіл Нагуєвичі, Попелі, Новий Кропивник, Уріж, Рибник, Старий Кропвник, Підбуж, Лішня, Дорожів, Медвежа, Нижні Гаї, Верхні Гаї, Ясениця – Сільна. Щаслива посмішка на обличчі головного освітянина району Івана Стецка, адже завдяки  великій його праці відроджений і розвивається молодіжний сокільницький рух у школах району. Приємно було чути і  усвідомлювати  співзвучність патріотичних починань освітян школи із задумами митців та шановних гостей свята.
  Результатам своєї праці особисто  завдячую своєму Вчителю, професору Дрогобицького державного педагогічного університету імені І. Франка Михайлу Шалаті, адже це Ви вчили нас дивитися на світ Франковими очима, це Ви вчили читати Франка і так як він одержимо любити Україну, її багатостраждальний у віках народ, берегти і розвивати  українську мову, пройматися долею свого народу так, як проймався Мойсей долею свого народу.
    Дух школи , який живе  в стінах ,   характерах педагогів переходить до вихованців. Педагоги школи здібні , незалежні, амбіційні працівники. Кожен і з них – особистість. Роблять все можливе , щоб наша школа  стала острівцем людяності і гуманізму , творчості і постійного пошуку. Свідомо, жертовно і не галасливо служать рідній землі




Директор Ясенице-Сільнянського НВК                                             Леся Попель


Немає коментарів:

Дописати коментар